در روز چهارشنبه هفدهم مهرماه ۱۳۹۸ در جریان بازدید گروه اعزامی از دانشگاه فردوسی مشهد به کشور روسیه، دکتر ابراهیم ایزدی و دکتر فرشید معماریانی، رییس و معاون پژوهشکده علوم گیاهی، از انستیتوی گیاه‌شناسی کوماروف در شهر سنت‌پترزبورگ دیدن کرده با بخش‌های مختلف این موسسه پژوهشی آشنا شدند. یکی از بخش‌های مهم این موسسه هرباریوم بین‌المللی سنت‌پترزبورگ است که با حدود 7 میلیون نمونه گیاهی یکی از بزرگترین و مهم‌ترین‌های دنیا محسوب می‌شود. در این بازدید، به منظور تکمیل دانش گیاه‌شناسی و فلور ایران و خراسان، دکتر معماریانی به بررسی ویژگی‌های گیاه‌شناسی  برخی از نمونه‌های تیپ و کمیاب گیاهی موجود در این مجموعه پرداختند. باغ گیاه‌شناسی سنت‌پترزبورگ به وسعت 23 هکتار یکی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین کلکسیون‌های گیاهان در جهان نیز از بخش‌های مهم این موسسه پژوهشی است. آزمایشگاه‌های تخصصی، گلخانه‌های حاره‌ای، نیمه حاره‌ای و همچنین گلخانه گیاهان آبزی در این مجموعه از بخش‌هایی بودند که تیم اعزامی دانشگاه از آن‌ها بازدید کردند و با کلکسیون‌ها و پژوهش‌های در حال اجرا در آنها  آشنا شدند.

 

در طی این سفر در جلسه‌ای مشترک،  دکتر دیمتری گلتمن، رییس انستیتوی گیاه‌شناسی کوماروف، به هیات ایرانی خوشامد گفته و به تشریح فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی پرداختند. در ادامه، دکتر ایزدی  نیز به تشریح تاریخچه و جایگاه هرباریوم دانشگاه فردوسی پرداختند و پس از آن دکتر معماریانی بطور تخصصی به فعالیت‌ها و برنامه‌های راهبردی هرباریوم دانشگاه فردوسی در حوزه گیاه‌شناسی پرداختند. در پایان این نشست طرفین با امضای تفاهم‌نامه همکاری علاقمندی عملی خود را در خصوص گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی اعلام کردند. حاصل این بازدید علمی، ضمن انعقاد تفاهم‌نامه مشترک، معرفی چند گونه گیاهی جدید برای فلور ایران خواهد بود که بزودی نتایج مربوط به آن منتشر خواهد شد.

 

شایان ذکر است هرباریوم بین‌المللی سنت‌پترزبورگ (LE) یکی از بزرگترین و مهم‌ترین‌های دنیا محسوب می‌شود که اخیرا مراسم سی‌صدمین سال افتتاح آن برگزار شده است. در این مجموعه بیش از ۷ میلیون نمونه هرباریومی که از نقاط مختلف جهان جمع‌آوری شده است، نگه‌داری می‌شود. در کلکسیون‌های گلخانه‌های این موسسه، متشکل از 24 گلخانه بزرگ، بیش از 13000 تاکسون زنده گیاهی نگه‌داری می‌شود. دو گلخانه بزرگ این مجموعه به ارتفاع 23 متر به نخل‌ها و گیاهان حاره‌ای مرتفع اختصاص داده شده است. هر ساله حدود 300 هزار گردشگر و همچنین صدها متخصص گیاه‌شناس از مجموعه‌های مختلف انستیتو گیاه‌شناسی سنت‌پترزبورگ بازدید می‌کنند. این مجموعه عظیم علمی منشاء دستاوردهای مهمی در علم گیاه‌شناسی بوده و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از معتبرترین مراکز پژوهشی گیاه‌شناسی دنیا محسوب می‌شود.

20191009 151655

 IMG-20191015-WA0001IMG-20191015-WA0002IMG-20191015-WA0003