در اردیبهشت‌ماه سال1388، گیاهی از جنس گَوَن از جنوب‌شرقی سبزوار توسط گیاه‌شناسان هرباریوم پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد جمع‌آوری گردید. این نمونه، پس از مطالعات و بررسی‌های دقیق گیاهشناسی، به‌عنوان گونه‌ای جدید شناخته شد. کشف این گونه گیاهی بهانه‌ای شد تا به پاس خدمات ارزنده شادروان مهندس مصطفی آیت‌اللهی، نام علمی آن Astragalus ayatollahii تعیین شود.

مقالة کشف و معرفی این گیاه، در تاریخ 27آبان‌ماه1399 مطابق با 17نوامبر2020 در مجله تخصصی گیاهشناسی Novon (آمریکا) به چاپ رسیده است که از لینک زیر در دسترس می‌باشد:

https://novon.mobot.org/index.php/novon/article/view/494

زنده‌یاد مهندس مصطفی آیت‌اللهی از همکاران پُرتلاش هرباریوم دانشگاه فردوسی مشهد بود که خدمات شایانی از خود به یادگار گذاشته است که برخی از آن‌ها عبارتند از: فعالیت‌های پژوهشی در مؤسسه دفع آفات و بیماری‌های گیاهی (مؤسسه گیاهپزشکی ایران فعلی)؛ مدیرعاملی سازمان آب خرمشهر؛ مدیریت دانشگاه شمال (مازندران)؛ مدیریت فضای‌سبز بیمارستان امام رضا(ع) مشهد؛ فعالیت‌های پژوهشی در هرباریوم دانشگاه فردوسی؛ بنیانگذاری اولین باغ‌مجموعه ارقام توت‌های ایران برای جهادسازندگی وقت خراسان؛ تدریس دروس گیاهشناسی در دانشگاه‌های خراسان؛ تأسیس مجتمع توس‌گل؛ کسب مقام کارآفرین برتر برای ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی؛ و تأسیس طوس صیفی شهرک گلبهار. یادش گرامی باد.

 

imAGEIMG 6472IMG 20201212 0001 - Copy