این نشست در ساعت 9 صبح سه‌شنبه، ۱۲بهمن۱۴۰۰ با پخش آیاتی از کلام‌الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران، با حضور جمعی از استادان و دانشجویان علاقه‌مند، و با هدف ارائه دستاوردها و تبادل‌نظر میان متخصصان دانشگاهی، با رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی، در سالن همایش پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی برگزار شد.

در ابتدای جلسه آقای دکتر ممرآبادی، ضمن معرفی هسته پژوهشی و اعضاء و دانشجویان فعال در آن، به بیان اهداف نشست پرداخته و مطالبی پیرامون اهمیت زراعت حبوبات، به‌ویژه نخود و نیز عوامل محدودکننده تولید آن، از جمله بیماری برق‌زدگی مطرح نمودند. ایشان ضمن معرفی چرخه زندگی قارچ مولد بیماری، برخی روش‌های کنترل و مقابله با بیماری را نیز تشریح کردند.

 3

در ادامه، آقای دکتر شکوهی‌فر به بیان محورهای پژوهشیِ طراحی‌شده و اهمیت ضروری هر کدام پرداخته و ضمن تشریح دستاوردهای پژوهشی سال‌های گذشته در خصوص مطالعه جمعیت بیمارگر، شناسایی پاتوتیپ‌های بیماری‌زایی و پراکنش آن‌ها در کشور، نتایج حاصل از ارزیابی ژرم‌پلاسم نخود و دستیابی به منابع مقاومت را نیز ارائه نمودند.

4

 

در بخش بعدی، تعدادی از دانشجویان به ارائه گزارشی از طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های در حال انجام در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد و نتایج حاصل از آن‌ها پرداختند. در ابتدا، خانم مهندس طوسی (دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی دانشگاه فردوسی مشهد) برخی اقدامات صورت‌گرفته در خصوص ژن‌های بیماری‌زایی با ردیابی ژن‌های همولوگ را بیان کردند و سپس خانم مهندس فیروزمند (دانشجوی کارشناسی‌ارشد بیوتکنولوژی دانشگاه فردوسی مشهد) نتایج ردیابی همولوگ ژن افکتوری ECP6 را در ژنوم قارچ A. rabiei ارائه نمودند و در پایان این بخش، خانم مهندس حسنی (دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی دانشگاه فردوسی مشهد) مطالعات صورت‌گرفته بر روی داده‌های ژنومی قارچ A. rabiei موجود در پایگاه‌ بین‌المللی بانک ژن را که به شناسایی چهار ژن افکتوری انجامیده است، تشریح کردند.

5

 

در آغاز بخش دوم نشست، آقای مهندس زنگنه (دانشجوی دکتری اصلاح‌نباتات دانشگاه زابل) گزارشی را در رابطه با شناسایی ژن‌های مقاومت در برابر قارچ بیماری بر اساس آنالیزهای صورت‌گرفته بر روی داده‌های ژنومی و ترانسکریپتومی مربوط به گیاه نخود، ارائه نمودند. در ادامه، نتایج طرح پژوهشی با موضوع بررسی بیان توالی تنظیم‌کننده به‌کارگرفته‌شده در توالی‌های پروموترهای مصنوعی، توسط خانم مهندس بهرآبادی (دانش‌آموخته کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی دانشگاه پیام نور کرج) بیان گردید و سپس نتایج حاصل از رساله دکتری با هدف تولید پروتئین‌های نوترکیب ضدقارچ در جهت جایگزین‌نمودن آن به‌جای سموم شیمیایی، توسط خانم مهندس طوسی (دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی دانشگاه فردوسی مشهد) تشریح شد.

6

 7

8

پایان‌بخش این نشست، پرسش و پاسخ و ارائه توضیحات تکمیلی و تبادل نظر در خصوص پروژه‌های در حال انجام بود که طی آن، بر تسریع انتشار نتایج حاصله در نشریات بین‌المللی نیز تأکید گردید. این نشست در ساعت۱۳ خاتمه یافت.